torsdag 21 april 2011

säkrare saker idag än på 70-talet

För kanske 10-15 år sen bilade min familj mycket. Enda gången vi behövde bälte i baksätet var när vi var på motorväg. Jag la mig ofta och sov i bakluckan. Det skulle man aldrig göra idag. Tror att övervägande sätter på barnen bälte även om man bara ska köra en kort bit.
Hjälmar, fanns det på 70-talet? När man cyklade hade man inte hjälm. Minns inte hur det var när man åkte skridskor eller pulka. Hade man hjälm då tro?
Vissa tycker att man inte behöver hjälm när man åker inlines eller sparkcykel. En grannes barn som var ca 9 år skulle hoppa lite lätt med sin kickbike för att komma över lilla biten på trotaren för att sen komma på gatan. Han fixade det inte och det blev tvärstop. Han flög iväg. Så nog behövs hjälm fast man är nära marken.
Jag som vuxen använder också hjälm. Det har hänt att jag glömt hjälmen på jobbet eftersom jag bara cyklar till station. Då märker barnen direkt att jag inte har hjälm och frågar varför. Då cyklar jag väldigt långsamt.
För ett år sen vred sig navet på cykeln och fastnade i hjulet. Det blev stop. Som tur var hände det i uppförsbacke annars hade jag nog flugit av så jag är glad att jag använder hjälm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar